بهترین شکلات تلخ برای بدنسازی


حفظ تناسب اندام برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. این موضوع را هم می‌دانیم که تناسب اندام به راحتی به دست نمی‌آید. برخی از افراد برای دوره‌های متوالی از رژیم‌های غذایی سالم استفاده می‌کنند تا بتوانند چربی بدنشان را کاهش دهند ولی باز هم به نتیجه‌ای نمی‌رسند. یک نکته بسیار جالب این است که آیا می‌دانستید مصرف شکلات تخت چاره‌ای برای این است که بتوانید وزن متناسب داشته باشید؟ شاید باورنکردنی نباشد اما واقعیت است! حال سوال این است که بهترین شکلات تلخ برای بدنسازی چیست؟ شکلات تلخ و کاکائو منبع غنی از فلاونوئید و اپیکاتچین است. بیشتر جادوی آن به دلیل وجود اپیکاچین می‌باشد. همچنین یکی از هزاران ترکیب شیمیایی که به طور طبیعی ساخته می‌شود در دانه کاکائو فلاونوئید است. این ترکیب باعث سلامت انسان می‌شود و یک شکلات تلخ با فراوری اندک و خالص‌تر دارای غلظت بیشتری از این دو ماده می‌باشد. اپیکاتچین می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی خطر سکته، سرطان و بیماری‌های متابولیکی را کاهش دهد.

انواع بهترین شکلات تلخ برای بدنسازی

شکلات تلخ جزء پرطرف‌دارترین خوراکی‌هایی هست که در جهان استفاده می‌شود. امروزه تحقیقات نشان داده که نوع تلخ به طور منظم می‌تواند برای سلامتی فوایدی به دنبال داشته باشد.  کاکائو تلخ نیز از دانه‌های کاکائو به دست می‌آید که انواع متفاوتی دارد. از جمله انواع آنها عبارتند از؛

شیرین نشده ٨۵ الی ١٠٠٪‏: این شکلات‌ها خالص‌ترین نوع شکلات به شمار می‌روند که بهترین درصد شکلات تلخ برای مصرف است حتی اگر خوردن آن برای برخی از افراد سخت باشد زیرا طعم بسیار تلخی دارد.

تلخ و شیرین ۶۵ الی ٨٠٪‏: این شکلات‌ها دارای ۳۵ درصد دانه کاکائو هستند و در دسته شکلات‌های تلخ و شیرین قرار می‌گیرند. معمولاً درصد کاکائو در شکلات تیره از ۶۵ تا ۸۰ درصد است. این شکلات برای میان وعده بسیار مناسب است.

شکلات نیمه شیرین ٣۵ الی ۶۵٪‏: شکلات‌های نیمه شیرین معمولا ۴۰ تا ۶۰ درصد دانه کاکائو دارند و نسبت به شکلات‌های تلخ قند بیشتری دارند که مصرف آن سالم‌تر و خوردن آن شیرین‌تر و راحت‌تر است. برای انتخاب بهترین شکلات تلخ برای بدنسازی به  عنوان یک بدنساز برای تامین انرژی و انگیزه از شکلات‌های شیرین بین ۶۵ الی ۸۰ درصد استفاده کنید.

بدنسازان چه زمانی باید شکلات تلخ مصرف کنند

ورزشکاران در هر رشته‌ای برای اینکه بهتر برای تمرینات خود نتیجه بگیرند نسبت به تغذیه خود حساس هستند. بدنسازانی که برای تمرینات حرفه‌ای و سنگین برنامه‌ریزی دارند باید جدولی از مواد غذایی در اختیار داشته باشند تا طبق آن جلو بروند. در سطوح مختلف نیاز به مقدار قابل توجهی پروتئین و کربوهیدرات دارند که باید در رژیم غذایی آنها را دریافت کنند. شکلات‌های تلخ می‌توانند این دو ماده مورد نیاز بدن را تا حد بسیار زیادی تامین کنند. برای مصرف شکلات نیز باید برنامه‌ریزی داشت و ورزشکاران معمولا در زمان پیش از تمرین و بعد از تمرین شکلات را مصرف می‌کنند.

اگر پیش از تمرین استفاده کنید باعث ریکاوری شدن شما خواهد شد. بهتر است ۲۸ گرم یا یک تکه کوچک شکلات تلخ بین ۵۰ تا ۶۰ درصد را پیش از تمرین نوش جان کنید تا در طول تمرین انرژی شما همواره بالا باشد. بهترین شکلات تلخ در بدنسازی شکلات‌های ۵۰ تا ۶۰ درصد هستند که پیش از تمرین استفاده می‌شوند. بعد از تمرین برای تأمین پروتئین بدن می‌توانید از این شکلات‌ها استفاده کنید و بعد از تمرین تا حداکثر ۴۵ گرم شکلات تلخ به شما کمک خواهد کرد. شکلات به تنهایی نمی‌تواند پروتئین کافی برای بدنسازان را تامین کند. برای عضله‌سازی به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن ۴.۲ گرم پروتئین نیاز دارید و این در حالی است که مصرف ۳۰ گرم شکلات فقط ۲ گرم پروتئین دارد.

بهترین شکلات تلخ برای بدنسازی

خواص بهترین شکلات تلخ برای بدنسازی

شکلات تلخ با طعم دلنشینی که دارد می‌تواند در بدن تاثیرات خاصی داشته باشد. مصرف منظم این خوراکی خوش طعم و پر انرژی توسط پزشکان تا حدی توصیه شده است. استفاده از شکلات‌های تلخ به دلیل داشتن کالری کمتر برای بدنسازانی که قصد عضله سازی و کالری سوزی دارند مناسب است. می‌تواند در خلق و خوی آنها تاثیرات مثبت ایجاد کند. استفاده از شکلات در ورزشکاران باعث افزایش انرژی برای انجام تمرین‌ها و رقابت‌های ورزشی می‌شود.

منبع انرژی: شکلات تلخ دارای قند ساده است. برای همین به سرعت هضم می‌شود. ورزشکاران و بدنسازان با مصرف این نوع شکلات‌ها می‌توانند گلوکز خون خود را افزایش دهند و سرعت بازسازی ماهیچه‌ها و عضله سازی را بالا ببرند.

حاوی پروتئین: شکلات‌های تلخ دارای مقدار زیادی پروتئین هستند. این پروتئین‌ها منبع اصلی برای ساخت عضلات به شمار می‌روند؛ بنابراین شکلات‌های تلخی که از این نظر غنی هستند برای ترمیم و ساخت عضلات بسیار کمک کننده‌اند.

آنتی اکسیدان: قطعاً با خوردن شکلات یک سری آنتی اکسیدان‌های بدن از جمله فلاونوئیدها در بدن فعال‌تر می‌‌شوند که باعث از بین رفتن التهاب‌ها و آسیب‌های اکسیداتیو در سلول‌ها خواهند شد.

افزایش قدرت: کاکائویی که در شکلات‌های تلخ وجود دارد می‌تواند قدرت فیزیکی بدن را افزایش دهد تا راحت‌تر بتوان تمرین‌های ورزشی را انجام داد. این خوراکی بر روی عملکرد عروق و سیستم عصبی مرکزی تاثیرگذار است.

بهبود خلق و خو: قطعاً شکلات یک منبع انرژی است که می‌تواند روحیه مثبت و انگیزه را در ورزشکاران افزایش دهد. قطعاً یک ورزشکار برای انجام تمرینات به اراده و انگیزه احتیاج دارد که برای این برای تامین آن می‌تواند از شکلات‌های تلخ استفاده کند که به دلیل داشتن فنیل اتیل آمین و تریپتوفان روحیه مثبت را بالا می‌برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *