بهترین شکلات برای کودکان


 یکی از تنقلات خوشمزه در بین کودکان و حتی بزرگسالان، مربوط به شکلات و تنوع مختلف آن است. شاید بسیاری از والدین نگران مصرف این خوراکی خوشمزه و مضرات آن بر روی سلامتی فرزند خود باشند. این در حالی است که اگر مصرف این تنقلات خوشمزه به‌درستی و با حجم مناسب انجام شود، نه‌تنها به بدن آسیب نمی‌رساند؛ بلکه برای سلامتی بدن نیز مفید و ضروری خواهد بود. همین امر باعث شده که برندهای مطرح اقدام به تولید محصولات متنوع حاوی مواد مغذی نمایند. پلی‌فنول، فلاونول، فنیل تیامین، آناندامید و کافئین جزو مواد مغذی مفید در شکلات هستند که در سلامت مغز و بدن انسان تأثیر بسیار مثبتی دارد. شکلات یکی از خوراکی‌های پرطرفدار و موردعلاقه کودکان از سنین بسیار پایین محسوب می‌شود. به همین دلیل انتخاب بهترین شکلات برای کودکان جزو دغدغه‌های والدین محسوب می‌شود.

برای انتخاب محصول مناسب در این زمینه که نه‌تنها به کودک ضرر نرساند؛ بلکه باعث سلامت جسم آنها شود، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فواید شکلات برای سلامتی کودکان

 بسیاری از والدین بر این باورند که مصرف کاکائو یا محصولات کاکائویی برای کودک مضر بوده و باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود. در مورد این مسئله باید عنوان کنیم که مصرف شکلات و هر تنقلات دیگر درصورتی‌که با زیاده‌روی همراه نباشد، نه‌تنها به انسان آسیب نمی‌رساند؛ بلکه باعث حفظ سلامت آن نیز خواهد شد. شکلات یکی از این موارد است که در صورت مصرف درست با فواید بسیاری همراه خواهد بود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

·      بهترین شکلات برای کودکان و بزرگسالان شکلات‌های تلخ است. این نوع از شکلات بر روی هورمون‌های تنظیم خلق‌وخو در بدن تأثیر می‌گذارد.

·      با مصرف یک‌تکه شکلات باعث رفع خستگی و تأمین انرژی کافی کودکان خواهید شد.

·      وجود فلاونوئیدها در شکلات‌های تلخ باعث تحریک و افزایش اثربخشی حافظه و تمرکز کودکان خواهد شد.

·      مصرف شکلات باعث کاهش احتمال دیابت در آینده کودکان خواهند شد.

·      مصرف شکلات باعث افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن می‌شود که این امر باعث کاهش خطر لخته‌شدن خون خواهد شد.

·      با ترکیب شکلات شیری و شکلات تلخ به نسبت مناسب، باعث ترکیب متعادل فلاونوئیدها و کافئین‌ها می‌شوید که هر دو برای سلامت کودکان مفید هستند.

·      جلوگیری از مشکلات پوستی و سلامت پوست کودکان بدون ایجاد آکنه با مصرف شکلات

·      باتوجه‌به وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در شکلات با مصرف متعادل آن توسط کودک باعث افزایش سطح ایمنی در بدن او خواهید شد.

·      وجود مواد معدنی در شکلات همچون ویتامین B ، پتاسیم و آهن باعث مصرف یک محصول سالم برای کودک می‌شود.

·      مصرف شکلات باعث کاهش سطح تشکیل پلاک در دندان‌ها شده که در نهایت با کاهش پوسیدگی دندان‌ها همراه خواهد بود.

·      وجود تریپتوفان در شکلات باعث کاهش استرس در کودکان می‌شود.

·      با مصرف درست شکلات باعث افزایش متابولیسم در بدن کودکان شده که در نهایت با کاهش وزن آنها همراه خواهد بود.

مضرات مصرف بیش از حد شکلات توسط کودکان

 از جمله عوارض جانبی و مضرات مصرف بیش از حد شکلات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

·      کم‌خوابی یکی از عوارض شایع مصرف زیاد شکلات در کودکان است.

·      عدم تمایل کودک به خوردن غذاهای سالم و تغییر برنامه غذایی آنها به سمت مصرف شکلات

·      باتوجه‌به مصرف مغزی جات در تولید شکلات‌ها در صورت عدم توجه و داشتن حساسیت در کودک می‌تواند باعث بروز مشکل می‌شود.

·      با مصرف بیش از حد شکلات و باتوجه‌به وجود کافئین در آن باعث تکرر در ادرار کودکان خواهد شد.

·      در صورت عدم مصرف درست و کنترل نشده، مصرف شکلات اعتیادآور خواهد بود.

·      کاهش دامنه توجه و ایجاد پیش فعالی حاصل مصرف بیش از حد شکلات در کودکان است.

·      باتوجه‌به مواد تشکیل‌دهنده شکلات که درصد کمی از آن مربوط به کاکائو و حجم بالای آن شکر و محصولات لبنی است، با زیاده‌روی در مصرف آن احتمال چاق شدن کودکان افزایش پیدا می‌کند.

·      باتوجه‌به استفاده از مواد نگهدارنده در تولید برخی از شکلات‌ها، در صورت استفاده بیش از حد با اثرات منفی بر سلامت کودک همراه خواهد بود.

بهترین شکلات برای کودکان

بهترین شکلات برای کودکان

 امروزه برندهای مختلفی اقدام به تولید شکلات‌ها با طعم‌های مختلف نموده‌اند. استفاده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت باعث تولید محصولات سالم شده که نه‌تنها به کودک آسیب نمی‌رساند، بلکه باعث سلامت بیشتر آنها خواهد شد. از جمله بهترین شکلات برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

·      شکلات‌هایی با ابعاد و مقادیر کوچک

·      هرچه مواد تشکیل‌دهنده شکلات مثل چربی، قند و شیر با درصد کم در شکلات استفاده شده باشد گزینه مناسب‌تری برای کودکان خواهد بود.

·      استفاده از شکلات‌های بدون کافئین انتخاب مناسب‌تری برای کودکان است.

مصرف شکلات تا چه میزان برای کودک مجاز است؟

 شکلات یکی از خوراکی‌های بسیار خوشمزه و وسوسه‌انگیز است که حتی بزرگسالان را تحریک به خوردن می‌کند؛ اما ازآنجایی‌که مصرف بیش از حد این محصول ممکن است با مشکلات و عوارض بر سلامتی کودکان همراه باشد، توجه به میزان مصرف آن برای کودکان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. بر طبق اطلاعات علمی و پزشکی مصرف این محصول بر اساس سن کودک، وضعیت سلامتی و عوامل دیگر متغیر خواهد بود. مصرف شکلات برای کودکان بالای سه سال منوط به این شرط که بیش از ۲۵ گرم در روز نباشد و به‌سلامتی آنها آسیب وارد نکند، بلامانع است. لازم به ذکر است که مصرف شکلات برای کودکان زیر یک سال به دلیل استفاده از برخی مواد که ممکن است به‌سلامت آنها آسیب برساند توصیه نمی‌شود. ضمن اینکه مصرف شکلات برای کودکان زیر دو سال نیز به دلیل وجود مواد رنگ‌دانه در آن به دلیل تأثیر بر رنگ دندان‌ها توصیه نمی‌شود.

کلام پایانی

 مصرف شکلات در هر رنج سنی جزو لذت‌های غیرقابل‌توصیف است. مصرف یک خوراکی شیرین و خوشمزه مثل شکلات برای کودکان بسیار خوشایند خواهد بود. کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود که به این خوراکی خوشمزه علاقه نداشته باشد. به دلیل طعم شیرین این محصول کودکان در هر رنج سنی عاشق خوردن آن می‌شوند. مصرف شکلات توسط کودکان اگر با زیاده‌روی همراه نباشد، نه‌تنها به آنها آسیب نمی‌زند؛ بلکه باعث سلامت آنها خواهد شد. ازاین‌رو انتخاب بهترین شکلات برای کودکان جزو دغدغه‌های بسیاری از والدین است. باتوجه‌به اینکه درصد قابل‌توجهی از شکلات را چربی‌ها و قندها تشکیل داده‌اند، بهتر است با وجود مفیدبودن آن بر سلامت کودکان، مصرف آن کنترل شده باشد. استفاده از شکلات‌های تلخ در ابعاد و حجم کم می‌تواند بهترین گزینه برای مصرف شکلات کودکان باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *