بهترین زمان خوردن شکلات تلخ


یکی از تنقلات مفید و خوشمزه که طرفداران خاصی در همه جای دنیا دارد، شکلات‌های تلخ با درصد مختلف آن است. به دلیل خواص بی‌شمار این محصول که حاصل مواد مختلف تشکیل‌دهنده در آن است، توصیه‌های زیادی برای مصرف آن وجود دارد. این محصول خوشمزه که غنی از کاکائو است، با ترکیبات پلی‌فنول‌ها، فلاوانول‌ها و کاتچین‌ها به‌عنوان یک ماده غذایی سالم بسیار پرطرفدار است. بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب و افزایش عملکرد مغز جزو عوامل مثبت مصرف شکلات در برنامه تغذیه‌ای به شمار می‌رود. از آن آنجا که این تنقلات خوشمزه جزو شکلات‌ها محسوب می‌شود، بسیاری از افراد به‌خصوص کسانی که رژیم غذایی دارند در تردید مصرف این محصول و اثرات آن بر کاهش و افزایش وزن هستند. جالب است بدانید که مصرف این تنقلات نه‌تنها باعث چاقی نمی‌شود، بلکه در کاهش وزن نیز تاثیر بسزایی دارد. بهترین زمان خوردن شکلات تلخ بسته به انتظاری که از فواید این محصول دارید، متفاوت خواهد بود.

بهترین زمان خوردن شکلات تلخ

انواع شکلات تلخ

ازآنجاکه مصرف شکلات‌های تلخ طرفداران بسیاری دارد، شرکت‌های تولیدکننده این محصولات برای جلب نظر سلایق مختلف اقدام به درصد بندی این نوع شکلات نموده‌اند. قبل از پرداختن به موضوع مقاله در خصوص بهترین زمان خوردن شکلات تلخ، بهتر است از انواع دسته‌بندی این محصول بر اساس طعم تلخ آن آگاه شوید:

شکلات‌های تلخ ۳۰ درصد : همان‌طور که می‌دانید، اجزای اصلی این نوع شکلات با افزودن کاکائو و شکر در کنار سایر ترکیبات به دست می‌آید. هر چقدر در صد کاکائو در این محصول افزایش پیدا کرده و درصد شکر کمتر شود، شاهد طعم تلخ‌تر این محصول خواهید بود. شکلات‌های تلخ ۳۰ درصد با درصد کاکائوی کمی فراتر از حد پایه تولید می‌شود و مصرف آن باعث بروز هیچ‌گونه مشکل خاصی برای مصرف‌کنندگان آن نخواهد شد.

شکلات تلخ ۴۵ درصد:هر چقدر درصد شکلات‌های تلخ افزایش پیدا کند، به معنای بالارفتن درصد کاکائو و کم‌کردن میزان شکر در ترکیبات است. لازم به ذکر است که این درصد بالا محسوب نمی‌شود، ولی برای افرادی که مبتلا به بیماری رفلاکس معده، بی‌خوابی، ترشی معده و افرادی که کلیه‌های سنگ‌ساز دارند مصرف این نوع توصیه نمی‌شود.

شکلات‌های تلخ ۶۵ تا ۷۵ درصد : با افزودن کاکائو فراتر از حد استاندارد، طعم این نوع شکلات کاملاً به تلخی می‌زند. به‌طوری‌که برخی از برندهای تولیدکننده در این زمینه اقدام به ترکیب میوه‌ها با این نوع نموده تا بتوانند طعم تلخ آن را پوشش دهند. مصرف این نوع برای افرادی که هیچ‌گونه بیماری ندارند بسیار مفید و مناسب خواهد بود.

شکلات‌های تلخ ۸۰ تا ۹۷ درصد: این درصد از شکلات تلخ به معنای نسبت خالص‌تر کاکائو در ترکیبات این محصول است. این نوع از شکلات دارای خواص و ویژگی‌های بی‌شماری است، اما مصرف آن با معده خالی و برای افرادی که مشکلات بی‌خوابی دارند توصیه نمی‌شود.

فواید بهترین زمان خوردن شکلات تلخ

یکی از دلایل پر طرفدار بودن این تنقلات خوشمزه، استفاده از کاکائو با درصدهای مختلف، متناسب با ذائقه‌های گوناگون است. استفاده از کاکائو باعث ایجاد فواید بسیاری در این محصول شده است:

  • مصرف این تنقلات از ابتدا به بسیاری بیماری‌های مغزی جلوگیری می‌کند.
  • باتوجه‌به استفاده از ترکیبات پلی‌فنول‌ها و فلاوونوییدی موجود در کاکائو، باعث خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی در بدن شده که زمینه ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. همین امر باعث جلوگیری از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و تصلب شرایین می‌شود.
  • افزایش انعطاف‌پذیری دیواره قلب که باعث کاهش فشارخون و سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود به دلیل وجود ترکیبات فلاوونوییدها در این شکلات تلخ است.
  • وجود پلی فنیلی در ترکیبات کاکائو تلخ، باعث بهبود خون‌رسانی به مغز می‌شود.
  • باتوجه‌به کافئین موجود در این تنقلات در افزایش تمرکز مفید عمل می‌کند.
  • شکلات تلخ از پوست در برابر تاثیرات پیر کننده نور خورشید محافظت نموده و خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد.
  • بهبود و تسریع در روند بیماری‌های کبدی با مصرف شکلات کاکائوی تلخ
  • مصرف شکلات تلخ باعث بهبود و کاهش سطح انسولین در خون شده که با کاهش وزن و کاهش ذخیره چربی نیز همراه است.
  • طبق تحقیقات انجام شده مصرف شکلات‌های تلخ باعث کاهش اشتها و بی‌میلی به غذا شده که خود به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • اثرات مثبت بر سلامت روان و خلق‌وخو حاصل استفاده از این تنقلات خوشمزه است.
  • شکلات‌های تلخ با درصد بالا درست مثل مغزیجات عمل نموده و مصرف آن باعث سیر نگه‌داشتن افراد در زمان طولانی خواهد شد.
  • با مصرف این تنقلات باعث بالارفتن سوخت‌وساز بدن خواهید بود که خود به معنای کاهش هضم و جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها است.

بهترین زمان خوردن شکلات تلخ

طبق آمارهای انجام شده متخصصان بهترین زمان برای مصرف و خوردن شکلات تلخ را در صبح‌ها و همراه با وعده صبحانه اعلام نمودند. برعکس اشتباه رایج در بسیاری از افراد، بهترین زمان خوردن شکلات تلخ و تنقلات این‌چنینی اول صبح و پیش از صبحانه با معده خالی است؛ البته اگر جزو افرادی هستید که هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص خوردن این تنقلات خوشمزه نداشته باشید. در ادامه به تایم‌های مصرف این خوراکی در شرایط مختلف اشاره خواهیم کرد:

  • قبل از انجام تمرینات ورزشی می‌توانید از شکلات تلخ به‌عنوان یک وعده سبک استفاده کنید. با مصرف این محصول قبل از تمرین علاوه بر برطرف نمودن نیاز قندی بدن، باعث کالری‌سوزی بیشتر خواهید شد. لازم به ذکر است که مصرف این تنقلات بعد از انجام تمرینات ورزشی نتیجه معکوس خواهد داشت.
  • بانوان با مصرف شکلات‌های تلخ در دوران قاعدگی، باعث ترشح سراتونین در بدن شده که همین امر حالت ناراحتی و افسردگی بانوان را در این دوره تا حد قابل‌توجهی برطرف خواهد نمود.
  • در مواقعی که فشارخون فرد از حالت نرمال خارج شده، بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ خواهد بود. چرا که با وجود اسید نیتریک در ترکیبات این محصول، باعث متعادل نمودن فشارخون خود خواهید شد.

محدودیت‌های خوردن شکلات تلخ

درست است که شکلات‌های تخت دارای فواید بی‌شماری هستند، اما مصرف این محصول برای افراد دارای این شرایط توصیه نمی‌شود:

  • باتوجه‌به حساسیت‌زا بودن کاکائو یا برخی ترکیبات در این شکلات، بیمارانی که دارای آلرژی‌های غذایی هستند در خوردن این محصول محتاط باشند. چرا که امکان تشدید آلرژی در آن وجود دارد.
  • باتوجه‌به داشتن کافئین در ترکیبات شکلات‌های تلخ، افرادی که دچار اضطراب و استرس هستند از مصرف این محصول خودداری کنند.
  • طبق تحقیقات انجام شده مصرف این شکلات در بانوان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان، باعث تشدید عوارض بیماری خواهد شد.
  • افراد دچار ناراحتی معده حتی‌الامکان از مصرف این تنقلات چشم‌پوشی کنند. چرا که وجود کافئین در این محصول باعث افزایش اسید معده شده که با تشدید و وخامت بیماری زخم معده همراه خواهد بود.
  • ازآنجاکه شکلات تلخ دارای کافئین بوده و وجود این ترکیب باعث ماندگاری اثرات آن در طولانی‌مدت می‌شود، افراد مبتلا به بی‌خوابی از مصرف این محصول پرهیز کند.

کلام پایانی

یکی از تنقلات خوشمزه با تنوع بی‌نظیر، مربوط به شکلات‌های تلخ است. در کنار طعم دلپذیر و خوشایند این تنقلات که طرفداران بسیاری دارد، دارای ویژگی و فواید بی‌شمار است. با استفاده از کاکائو در حجم زیاد و خالص، این تنقلات خوشمزه به یک ماده غذایی ارزشمند تبدیل شده است. کافئین، پلی‌فنول، فلاوونویید‌ها، مواد معدنی مختلف مثل آهن، مس، پتاسیم، روی، منگنز، آنتی‌اکسیدان و… در ترکیبات این محصول باعث افزایش ارزش غذایی این تنقلات خوشمزه شده است. بسته به انتظاری که از مصرف این خوراکی خوشمزه دارید، بهترین زمان خوردن شکلات تلخ متفاوت خواهد بود، ولی متخصصان تغذیه بر طبق آمار و تحقیقات انجام شده در این زمینه بهترین تایم برای مصرف شکلات‌های تلخ را اول صبح و پیش از صرف صبحانه اعلام نموده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *